Dr inż. Łukasz Hładowski - Kierownik
Dr hab. inż. Marek Sawerwain, prof. UZ
Dr inż. Andrzej Czajkowski
Sala 308, budynek A-2
Podstawową funkcją Laboratorium Technik Audiowizualnych (sala 308, A2) jest zapewnienie zaplecza sprzętowego dla prowadzenia zajęć dydaktycznych związanych z szeroko pojętą akwizycją, obróbką i wykorzystaniem mediów cyfrowych (od materiału audio, poprzez zdjęcia, na danych wideo kończąc). Istotnym celem prowadzonych zajęć jest zapewnienie studentom możliwości praktycznego wykorzystania nowoczesnego sprzętu oraz wyrobienie u nich umiejętności samodzielnego określenia zasobów niezbędnych do poprawnego wykonania postawionego przed nimi zadania. Istotną częścią laboratorium jest stanowisko rzeczywistości wirtualnej Virtuix Omni z licencją pozwalającą na wytwarzanie oprogramowania na tą platformę. Pozwala to na zapoznanie studentów z wiodącymi rozwiązaniami w dziedzinie wykorzystania technik wirtualnej rzeczywistości. Istotną funkcją laboratorium jest ponadto wskazanie studentom praktycznych podstaw zarządzania barwą, zarówno w przygotowaniu mediów do druku, jak i w zakresie wyznaczania wiernej kolorystyki materiału wideo poprzez wykonanie odpowiednich kalibracji.
Na wyposażeniu laboratorium znajduje się:
- 8 stanowisk komputerowych (procesor AMD Ryzen 2700X, 16 GB pamięci roboczej i karty graficzne NVIDIA GTX 1660)
- 1 stanowisko komputerowe wyposażone w kartę graficzną NVIDIA RTX 2080 Super oraz 32 GB RAM i monitor 4K.
- 1 stanowisko komputerowe (*) do przechwytywania obrazu wideo.
Urządzenia dostępne dla studentów w zakresie obsługi technologii wirtualnej rzeczywistości:
- 1 stanowisko rzeczywistości wirtualnej Virtuix Omni z licencją na wytwarzanie oprogramowania,
- Okulary do wirtualnej rzeczywistości HTC Vive ze stacjami bazowymi,
- Okulary VR Pimax 5K,
- Okulary VR Oculus Quest 2,
- Okulary VR HTC Vive Cosmos,
- Zestaw Okularów Samsung Gear VR wraz z telefonem Samsung Galaxy
- Zestawy Okularów Google Cardboard (Vrizzmo Vr Headset) z telefonem Asus Zenfone
- Okulary VR open-source OSVR HDK z kontrolerami Xbox
- 1 okulary do rozszerzonej rzeczywistości Epson BT 200.
Stanowisko akwizycji i przetwarzania dwięku cyfrowego:
- 1 profesjonalny interfejs DAC/ADC Focusrite Clarett+ 8pre (w tym bezpośrednio dostępnych 8 wejść XLR oraz 10 wyjść liniowych),
- 1 interfejs DAC/ADC Focusrite Scarlett 2i4 - II generacji,
- 1 konsola mikserska Behringer Xenyx 802,
- 2 mikrofony dynamiczne Shure PG48,
- 1 mikrofon pojemnościowy AudioTechnica ATR6550,
- 1 klawiatura MIDI Novation 49 SL mk III,
- 2 słuchawki Superlux HD681 EVO,
- 1 wzmacniacz słuchawkowy Behringer PowerPlay HA8000.
Stanowisko zarządzania barwą:
- 1 kolorymetr i1 Display Pro,
- 1 lampa referencyjnego światła białego GrafiLite,
- 1 zestaw tablic kalibracyjnych IT8/7.2,
- 1 zestaw tablic testowych Kodak Color Management Checkup Kit.
Stanowisko cyfrowego wideo:
- 1 stanowisko komputerowe do przechwytywania wideo wyposażone w kartę Blackmagic DeckLink 4K Extreme 12G (umożliwiającą przechwytywanie wideo w trybie RAW w rozdzielczości 4K), procesor Intel Xeon W-2245, 64 GB RAM, kartę graficzną NVidia GeForce RTX 2060, dysk SSD Samsung 870 EVO 1TB oraz profesjonalny dysk HDD Western Digital Gold WD4003FRYZ (4 TB),
- 1 profesjonalna kamera 4k Panasonic HC-X1,
- 1 cyfrowa kamera wideo Canon XM2,
- 1 wzorzec kalibracyjny balansu bieli i zgodności kolorystycznej Calibrite ColorChecker Video,
- 1 konsola oświetleniowa DMX Behringer Eurolight LC2412,
- 2 pary nadajników/odbiorników bezprzewodowych DMX,
- 4 lampy RGB Cameo CLPFLAT1TRI3W IR Flat Par Can Tri 7 x 3W wraz ze statywami,
- 9 lamp LED RGB Cameo PIXBAR DTW PRO,
- 5 lamp LED Cameo STUDIO PAR DTW CLPSTDTW na kratownicy,
- 2 lampy LED Cameo STUDIO PAR DTW CLPSTDTW na statywach wysokich,
- 1 greenscreen.
Stanowisko fotografii:
- 1 aparat fotograficzny Canon 700D,
- 1 statyw fotograficzny Benro z głowicą Benro IB2,
- 1 profesjonalny obiektyw makro Canon EF 100mm f/2.8L IS USM,
- 1 skaner Epson Perfection V370
- 8 tablety graficzne Wacom Bamboo,
- 1 tablet graficzny Wacom Intuos 4 PTK-840.